Університет і надалі лідирує в незалежних світових рейтингах

Тернопільський державний медичний університет імені І.Горбачевського впродовж кількох років посідає лідерські позиції в престижних незалежних світових рейтингах. Зокрема, має перше місце серед медичних закладів вищої освіти та восьме – серед усіх вишів України у рейтингу «4 International Colleges & Universities», опублікованого в оновленій редакції цьогорічного липня.

Однойменна австралійська компанія 4ICU публікує свій рейтинг з 2005 року, оцінюючи популярність понад 11 тисяч вишів світу та 171 установи вищої освіти України за популярністю їхніх веб-ресурсів. На думку авторів рейтингу, це допомагає іноземним студентам, викладачам і науковцям дізнаватися, наскільки той чи інший виш є популярним у певній країні.

Міжнародний рейтинг «4 International Colleges & Universities» ґрунтується на алгоритмі обрахунків з чотирьох неупереджених і незалежних веб-метрик, а також містить дані трьох різних пошукових систем, зокрема Google, американської компанії «Alexa Internet» (дочірня компанія «Amazon») і британської компанії «Majestic-12». Згідно з методологією популярність інтернет-ресурсів визначається на основі таких показників, як оцінка відвідуваності сайту, кількість посилань на сайт і значимість ресурсів, на які зроблене посилання.

У новій редакції міжнародного рейтингу Webometrics ranking of world’s universities, в якому оприлюднено піврічні підсумки щодо представлення діяльності університетів в інтернет-просторі, ТДМУ посів 30 місце серед 327 українських установ вищої освіти та четверте – серед медичних закладів вищої освіти. Головною метою рейтингу є сприяння академічної присутності в інтернеті, підтримання відкритого доступу для значного збільшення передачі наукових і культурних знань в університетах світу.

Щоб досягти цієї мети, публікація рейтингів є одним з найпотужніших та найефективніших інструментів для запуску й консолідації процесів зміни в наукових колах, підвищення прихильності науковців і створення вкрай необхідних у ХХІ столітті довгострокових стратегій. За web-показниками оцінюють діяльність університетів, з урахуванням його заходів та їх актуальності й впливу. Web-присутність повинна бути надійним дзеркалом університету.

Рейтинг кожного університету визначають за такими параметрами:

Presence (присутність) – кількість присутніх на сайті університету сторінок усіх форматів, проіндексованих пошуковою системою Google.

Visibility (or Impact) (вплив) – комбінація кількості зовнішніх гіперпосилань на домен університету (external inlinks) та кількості доменів, з яких ці посилання надходять (referring domains). На думку авторів, кількість таких лінків свідчить про видимість університету та важливість опублікованих матеріалів (велика частина таких лінків служить подібно до цитування в бібліографії).

Transparency (or Openness) (прозорість) відображає кількість цитувань наукових публікацій перших 10 найбільш цитованих авторів з університету (до того ж дані абсолютного лідера не враховують для підвищення об’єктивності) за даними Google Scholar.

Excellence (or Scholar) (висока якість) – наукові статті, які опублікували автори університету в журналах, проіндексованих бібліометричною базою SCOPUS, і входять до складу 10% статей, найбільш цитованих у своїх наукових галузях за версією Scimago Group.

Рейтинг складають з 2004 року та публікують двічі на рік (у червні-липні й січні). Його складає лабораторія кіберметрики («Cybermetrics Lab») національної дослідницької ради Іспанії («Spanish National Research Council», CSIC), яка діє при міністерстві науки та інновацій Іспанії.

Яніна ЧАЙКІВСЬКА