Спільний канадсько-український курс «Global Health» тривав у ТДМУ

Упродовж 10 днів на базі Тернопільського державного медичного університету імені І.Горбачевського тривав спільний канадсько-український курс «Global Health». Він був зініційований у рамках співпраці ТДМУ та Університету Мак’юена (Едмонтон, Канада). У цій програмі взяли участь 20 студентів медсестринського факультету Університету Мак’юен та вісім студентів медичного факультету ТДМУ. Лідерами та розробниками курсу з канадського сторони стали Елізабет Бурґес-Пінто, RN, PhD, доцент кафедри медсестринських наук, та Крістін Шумка, RN, BScN, викладач і методист кафедри медсестринських наук університету Мак’юен. З ТДМУ власні зусилля доклали Світлана Ястремська, директор навчально-наукового інституту медсестринства, Ганна Сатурська, завідувач кафедри соціальної медицини, організації та економіки охорони здоров’я з медичною статистикою, Юрій Петрашик, доцент цієї ж кафедри, Наталія Петренко, доцент кафедри акушерства та гінекології №2, Наталія Галіяш, доцент кафедри педіатрії №2.

Метою курсу було ознайомлення студентів з проблемами глобалізації, які невідривно пов’язані з проблемами здоров’я у світі, вивчення Sustainable De-velopment Goals (Цілі сталого розвитку, офіційно відомі, як «Перетворення нашого світу: порядок денний у галузі сталого розвитку на період до 2030 року», які прийняла Генеральна Асамблея ООН 2015 року). Концепція сталого розвитку з’явилася в процесі об’єднання трьох основних точок зору: економічної, соціальної та екологічної. Мається на увазі вживання заходів, спрямованих на оптимальне використання обмежених ресурсів і використання екологічних – природо-, енерго- і матеріалозберігаючих технологій, на збереження стабільності соціальних і культурних систем, на забезпечення цілісності біологічних і фізичних природних систем. Оскільки Україна та Канада є членами Організації Об’єднаних Націй, то вони мають брати активну участь у втіленні програм і заходів для реалізації 17 глобальних цілей сталого розвитку.

Важливим завданням курсу стало також ознайомлення канадських студентів з Україною. Прагнули дати їм змогу ознайомитися з роботою системи охорони здоров’я з дещо меншими ресурсами, ніж такими в Канаді, а також сприяти зближенню та покращенню спілкування між студентами Університету Мак’юена та ТДМУ.

16 травня відбулися представлення учасників, ознайомлення з програмою курсу, лекція на тему «Цілі сталого розвитку», а також розподіл між групами студентів завдань для виконання проектів на тему «Цілей сталого розвитку». Студентів і викладачів привітав ректор ТДМУ, професор Михайло Корда.

Для українських викладачів і студентів стало приємних сюрпризом спостерігати, як багато інтерактивних технологій використовують канадські викладачі. Для знайомства всіх поділили на змішані групи та дали завдання не лише представити один одного, а й повідомити якусь цікаву інформацію про нових друзів. Такий підхід відразу викликав багато дискусій, активне спілкування та позитивні емоції.

Щоб заохотити студентів, викладачі презентували себе першими. Українці продемонстрували добре володіння англійською мовою.

Хоч курс був присвячений глобальному здоров’ю, але багато уваги приділили принципу напрацювання командної роботи. Після зміни складу груп, студенти отримали завдання написати маркером на папері слово-характеристику доброї команди, при цьому мали бути залучені водночас усі учасники групи, а маркер не можна було тримати руками.

Під час ознайомлення з діяльністю ТДМУ канадські гості відвідали музей анатомії людини нашого університету, який викликав у студентів велике захоплення.

17 травня завідувач кафедри соціальної медицини, організації та економіки охорони здоров’я з медичною статистикою, доцент Г.С. Сатурська і доцент кафедри соціальної медицини, організації та економіки охорони здоров’я з медичною статистикою Ю.М. Петрашик прочитали студентам лекції на теми «Місцеві аспекти системи охорони здоров’я в Україні» й «Історичні та місцеві контексти глобального здоров’я» з аналізом світових тенденцій та динаміки показників здоров’я й порівнянням охорони здоров’я в Канаді та Україні. Після лекцій побували в амбулаторії загальної практики-сімейної медицини №14 для ознайомлення з реформою первинної медико-санітарної допомоги в Україні.

18 травня заняття з учасниками курсу проводила доцент Наталія Петренко. Воно було присвячене питанням планування сім’ї. Студенти мали змогу ознайомитися з роботою жіночої консультації №1. Серед інших важливих питань, що обговорювали цього дня, були проблеми сімейного насильства та сурогатного материнства. Мали змогу прослухати лекцію «Сімейне насильство», яку підготувала Джуді Ониськів, викладач медсестринського факультету Університету Мак’юена.

19 травня гості з Університету Мак’юена відвідали Тернопільську обласну комунальну клінічну психоневрологічну лікарню, побачили обладнання для діагностики, лікування та реабілітації пацієнтів, умови перебування хворих, їхні реабілітаційні програми, діяльність діагностичних, психіатричних та неврологічних відділень, довідалися про особливості роботи медсестер у психоневрологічній лікарні, їхні обов’язки, навантаження на сестринський персонал, ведення документації.

20 травня студенти продовжили знайомство з Тернопільщиною, відвідавши Збаразький замок.

21 травня заняття доцента Наталії Галіяш зі студентами було присвячене питанням вакцинації. Потрібно зазначити, що третя ціль сталого розвитку – це «міцне здоров’я». Одним з індикаторів її досягнення є пропорція населення з вільним доступом до лікарських засобів і вакцин на постійній основі. Під час заняття студенти прослухали лекцію про теоретичне підґрунтя імунізації. Пізніше була робота в малих групах з завданням представити основні прояви захворювань, яким можна запобігти активною імунізацією, та назвати вакцини, які для цього використовують. Іншим видом інтерактивної роботи було проведення дебатів: одна група студентів виступала на захист вакцинації, друга – наводила факти проти, третя повинна була дійти висновку, хто був переконливішим, оцінивши достовірність та наукову обґрунтованість наведених доводів.

Пізніше ми ознайомилися з роботою вакцинального кабінету в дитячій поліклініці на вул. Гоголя, а також обласної дитячої клінічної лікарні.

22 травня на Театральному майдані втілювали спільну акцію «Дізнайся більше про гіпертензію», під час якої студенти проводили оцінку показників артеріального тиску, анкетування тернополян, з’ясовували їх обізнаність щодо чинників, які призводять до розвитку артеріальної гіпертензії (надмірна маса тіла, шкідливі звички – куріння та надмірне вживання алкоголю, недостатня фізична активність, надання переваги шкідливим продуктам харчування, надмірне вживання кухонної солі, гострий та хронічний стрес у житті людини, спадкова схильність). Активно вели й роз’яснювальну роботу щодо шляхів запобігання гіпертензії та принципів здорового способу життя, яких варто дотримуватися, аби запобігти розвиткові артеріальної гіпертензії.

Після обіду цього дня українські викладачі та студенти провели майстер-клас з ліплення вареників. Канадійці з Едмонтона добре знають українську кухню, адже там проживає велика українська діаспора. Та власноруч замісити тісто й зліпити вареника більшість з них спробували вперше. Всі старалися, командна робота вже була налагоджена – тож ніхто не залишився голодним!

23 травня доцент Наталія Петренко провела заняття на тему «Проблеми ВІЛ/СНІДу в Україні та світі». Студенти мали змогу відвідати Тернопільський обласний центр СНІДу.

24 травня учасники програми побували у КУТОР «Тернопільський обласний спеціалізований «Будинок дитини» та ознайомилися з умовами перебування у ньому дітей різних вікових груп, особливостями роботи вихователів, психолога, логопеда, з наявним діагностичним, лікувальним і реабілітаційним обладнанням, із методиками лікування та реабілітації дітей. Студенти принесли малим вихованцям подарунки і радість спілкування.

25 травня був завершальним днем, коли студентські групи представили результати роботи над своїми проектами. Вони проаналізували наявність відповідних регуляторних актів, законів, програмних підходів для реалізації Цілей сталого розвитку як у Канаді, так і в Україні. Студенти продемонстрували відповідальний підхід до підготовки презентацій, а також чудову командну роботу, коли кожен учасник мав рівні можливості проявити себе.

Хочемо висловити вдячність канадським студентам за їхню зацікавленість Україною та активну участь у роботі цього курсу. Спасибі українським студентам: Володимирові Лук’яненку, Сергію Лук’яненку, Наталії Соболті, Григорію Матюку, Ярині Степанюк, Яні Грунтенко та Остапу Сатурському – за активну участь і взаємодію з канадськими колегами під час виконання навчальних завдань і в неформальній обстановці. Високо оцінюємо зусилля канадських викладачів Елізабет Бурґес-Пінто та Крістін Шумки, які наполегливо впроваджували план розробки й проведення спільного українсько-канадського курсу в дію, а також декану медсестринського факультету Університету Мак’юен Вінсу Селйерсу за підтримку цієї ідеї. Велике спасибі висловлюємо Юрію Конкіну, директорові Українського центру ресурсів і розвитку, Мак’юен, який є давнім другом ТДМУ та сприяв впровадженню цього проекту. Наша вдячність ректорові ТДМУ, професорові Михайлові Корді та директору ННІ медсестринства Світлані Ястремській за величезну ідейну й організаційну підтримку під час проведення цього курсу.

Особливу вдячність хочемо висловити чоловікові Крістін Шумки – Мет’ю Шумці, який передав кошти від свого батька пана Шумки для продовження раніше заснованої стипендії для кращих студентів ННІ медсестринства.

Наталія ГАЛІЯШ,

доцент кафедри педіатрії №2,

Ганна САТУРСЬКА,

завідувач кафедри соціальної медицини,

організації та економіки охорони здоров’я з медичною статистикою

Поділитися...
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin