Делегація нашого вишу вивчала роботу центру симуляційного навчання у Молдові

Делегація Тернопільського державного медичного університету імені І.Горбачевського у складі керівника міжкафедрального навчально-тренінгового центру Галини Цимбалюк, наукового керівника центру, професора Арсена Гудими та доцентів Наталії Петренко й Андрія Лепявка відвідали центр симуляційного навчання в медицині Державного медичного та фармацевтичного університету імені Ніколає Тестеміцану Республіки Молдова в Кишиневі.

Візит розпочався з офіційної зустрічі делегації з віце-ректором, проректором з наукової роботи Георге Ройновеану та проректором з освітніх і соціальних питань Емілем Себаном. Було зазначено, що цей візит став першою ластівкою в рамках укладеної двосторонньої угоди про співпрацю між нашими університетами. Георге Ройновеану з приємністю пригадав свій візит до ТДМУ з нагоди 60-річчя від дня заснування нашого вишу. Професор Арсен Гудима передав слова вітання від імені ректора ТДМУ, професора Михайла Корди. Він зазначив значну зацікавленість нашого університету у впровадженні симуляційного навчання в медицині. Еміль Себан запевнив, що наша делегація матиме всі умови для ознайомлення з обладнанням, організацією роботи та технологіями освітньої діяльності центру симуляційного навчання в медицині університету медицини та фармації Молдови. Це підтвердив і директор центру Андрій Романченко, який був присутнім під час зустрічі.

Першого дня роботи був складений графік перебування нашої делегації у центрі симуляційного навчання, відбулася ознайомча екскурсія закладом. Дізналися, що основна мета діяльності центру – це забезпечення поліпшення якості медичного процесу, а також безпеки пацієнта шляхом застосування сучасних методів навчання та медичної практики на основі симуляції. Ці чинники дають можливість зорганізовувати належні медичні компетенції та навички відповідно до добре структурованої програми й, що не менш важливо, без ризику для пацієнтів, зменшення кількості помилок і, нарешті, підвищення якості медичної допомоги населенню.

Центр симуляційного навчання урочисто відкритий 29 серпня 2013 року і є підрозділом університету медицини та фармації. Він був заснований відповідно до Програми розвитку медико-фармацевтичної освіти Республіки Молдова на 2011-2020 роки з фінансовою підтримкою Європейського Союзу з метою створення єдиного європейського освітнього простору та забезпечення якості навчання на основі сучасних медичних методів. Навчальні програми забезпечують усі рівні безперервної підготовки медичних спеціалістів і фельдшерів, де вони можуть отримати: навички спілкування з пацієнтами, основні практичні медичні та хірургічні навички, проявити індивідуальну кмітливість, вміння спілкуватися та працювати в команді, лідерські здібності, знання ресурсів та управління кризовими ситуаціями в медицині.

Тренінги в центрі надають у двох департаментах – департаменті тренінгу і симуляції та департаменті стандартних пацієнтів і комунікації на основі навчальних програм та позакласних курсів, структурованих кількома модулями: програми з медичних маніпуляцій та основних хірургічних прийомів, програми з внутрішньої медицини, програми для роботи зі стандартними пацієнтів та комунікації, програми з хірургії, програми з анестезіології та інтенсивної терапії, програми з невідкладної медицини, програми з медичної допомоги матері та дитині, програми з ендоскопії, програми з медичної візуалізації.

У центрі навчаються студенти, резиденти та лікарі-курсанти, дослідники, медсестри, медичні асистенти, акушерки, фельдшери з екстреної медичної допомоги. Також мають право на підготовку співробітники служби цивільного захисту й надзвичайних ситуацій, рятувальники, поліцейські, військовослужбовці, службовці спецзамовлення та охорони, пожежники, провідники громадського транспорту (наземного, водного, повітряного), водії та громадяни.

Ми переконалися, що центр є одним з найсучасніших у Східній Європі відповідно до пропонованого спектру послуг у галузі медичного навчання й витонченого наукового та навчального обладнання.

Центр розташований, по суті, в центрі Кишинева в одному із старовинних будинків, який був реставрований з гармонійним вплетенням сучасного стилю та дизайну. У центрі є рецепція, гардероб, просторі холи для очікування студентів, симуляційні зали у вигляді залів для реанімації та інтенсивної терапії, пологового залу, відділення невідкладної допомоги, для роботи зі стандартизованими пацієнтами, які зроблені у вигляді кабінетів сімейного лікаря з усіма атрибутами та обладнанням, зал, де сконцентровано обладнання для ендоскопії, лапароскопічних втручань, УЗД-діагностики. Чи не на кожен зал симуляційного навчання є дебрифінг-зал. Також у центрі наявні кімнати відпочинку та муляжування стандартизованих пацієнтів, окремо для чоловіків і жінок. На кожному з трьох поверхів є комп’ютерні класи на 15 робочих станцій з мультимедійною дошкою, де відбуваються пре- і посттестування студентів і слухачів, лекції, а також дебрифінги.

На останньому поверсі архітектори знайшли змогу добудувати приміщення під зимовий сад.

Усі кабінети оснащені відповідно до своїх цілей з максимальною правдивістю. Центр має єдину систему візуального контролю та озвучування. З будь-якого дебрифінг-залу чи кабінетів співробітників можна оглянути роботу студентів у симуляційних залах, з можливістю наближення зображення та спілкування з присутніми в тому чи іншому залі в режимі реального часу. Вся аудіо- та відеоінформація, результати пре- і посттестів записується і зберігається на сервері з можливістю формування звітів про відвідуваність, успішність і т.п.

Директор центру Андрій Романченко був приємно вражений підготовленістю членів нашої делегації з питань симуляційного навчання в медицині й тому подальше спілкування мало практичний характер – як обмін досвідом роботи. Ми зазначили, що наші перші кроки в опануванні симуляційного навчання були такими ж, що й у Молдові. Як і в нас, їхній центр є міжкафедральним. Постійно працює лише кілька співробітників. Інші – це насамперед координатори за напрямками навчання (в хірургії, анестезіології та інтенсивній терапії, в акушерстві й гінекології, в роботі зі стандартизованими пацієнтами та ін.), які спеціально підготовлені й одночасно навчають методиці симуляційного навчання викладачів кафедр, закріплених за роботою в центрі. Крім цього, тут працює чотири біоінженери, які обслуговують все обладнання та готують зали для симуляцій.

Важливо зазначити, що прості маніпуляції студенти вивчають на кафедрах, а в центрі переважно проходять симуляцію з тієї чи іншої теми. Заняття розраховані на чотири години, хронологічно розписана методика його проведення. Причому в центрі студенти не мають змоги особисто пройти симуляції з усіх тем, а беруть участь лише в деяких симуляціях, що зумовлено невисокою пропускною здатністю центру. Водночас учасники численних курсів підготовки для резидентів і лікарів активно залучаються до симуляційного навчання з відпрацюванням усіх передбачених симуляцій. Тобто в центрі переважно все розраховано на вдосконалення практичних навичок професійних медиків. Тому не дивно, що у симуляційних залах розміщене надсучасне обладнання для подачі наркозу, ліків, моніторування пацієнта, проведення реанімаційних заходів і т.п., у тому числі підведення кисню, закису азоту, повітря та вакууму. В таких залах використовують дорогі манекени, запрограмовані на численні клінічні ситуації. Робочий час персоналу центру коливається протягом доби й може розпочатися о 7.00 ранку та закінчитися пізно ввечері, винятком не стають навіть вихідні дні.

Додатковим навантаженням центру є курс паліативної медицини, автором якого є головний координатор з базових медичних навичок (чи інакше – завуч центру) – Юрій Саратіла.

У наступні дні ми відвідали практичні заняття з паліативної медицини, анестезіології та інтенсивної терапії, кардіології. Спостерігали за низкою симуляцій, ознайомилися з технологією їх забезпечення та проведення. Були приємно вражені роботою із симульованими пацієнтами, кожному з яких студент в ролі сімейного лікаря повинен був оголосити, відповідно до існуючих правил, наявність невиліковної хвороби. Департамент з роботи із симульованими пацієнтами очолює заступник директора центру з медичних і комунікативних програм Олександр Гаврилюк.

Проте найбільше нас захопила постановка заняття, симуляція та дебрифінг, під час якого обговорювали роботу команди студентів у відділенні невідкладної допомоги при шпиталізації пацієнта, який упав з висоти й його доправили каретою швидкої допомоги. Заняття проводила координатор з анестезіології та інтенсивної терапії Світлана Пламадеала.

Останнього дня перебування в центрі відбувся дебрифінг нашої делегації з керівництвом і викладачами центру, де ми висловили власні міркування з приводу побаченого й почутого. На завершення домовилися про проведення викладацького чотириденного курсу (40 год.) з технології освітньої діяльності із симуляційного навчання в медицині, який розроблений в центрі. Цей курс узагальнює передовий досвід європейських країн і США, який здобули співробітники центру.

Також наша делегація зустрілася з керівником студентського наукового товариства університету, було домовлено про обмін делегаціями на студентські наукові форуми та олімпіади із симуляційної медицини.

Делегація ТДМУ висловлює вдячність ректорові Державного медичного та фармацевтичного університету імені Ніколає Тестеміцану Республіки Молдова, професору Іону Абабію за створені всі умови для успішної роботи делегації ТДМУ, ректорові ТДМУ, професору Михайлові Корді за змогу здійснити досить пізнавальний візит у Молдову й проректорові з науково-педагогічної та лікувальної роботи, професору Степанові Запорожану, який особисто зорганізував і патронував цей візит.

Арсен ГУДИМА, професор ТДМУ

Поділитись:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page