Відбувся спільний канадсько-український курс «Global Health»

На базі ННІ медсестринства нашого університету вдруге відбувся спільний канадсько-український курс «Global Health». Він зініційований у рамках співпраці ТНМУ та Університету Мак-Юена (Едмонтон, Канада).

У цій програмі взяли участь 11 студентів медсестринського факультету Університету Мак-Юена та 12 студентів ННІ медсестринства ТНМУ. Лідерами та розробниками курсу з канадського боку стали Елізабет Бурґес-Пінто, RN, PhD, доцентка кафедри медсестринських наук, та Івон Шелест, RN, BScN, інструктор-методист кафедри медсестринських наук університету Мак-Юена. Від ТНМУ свої зусилля доклали Світлана Ястремська, директорка навчально-наукового інституту медсестринства, професорка Ганна Сатурська, завідувач кафедри соціальної медицини, організації та економіки охорони здоров’я з медичною статистикою, Юрій Петрашик, доцент цієї ж кафедри, професорка Оксана Боярчук, завідувачка кафедри дитячих хвороб з дитячою хірургією, професорка Лариса Федонюк, завідувачка кафедри медичної біології, Наталія Петренко, доцентка кафедри акушерства та гінекології №2, Наталія Галіяш, доцентка кафедри педіатрії №2, Лариса Мартинюк, доцентка кафедри невідкладної та екстреної медичної допомоги.

Метою курсу було ознайомлення студентів з проблемами глобалізації, які нерозривно пов’язані з проблемами здоров’я у світі, вивчення Sustainable Development Goals (Цілі сталого розвитку, офіційно відомі, як «Перетворення нашого світу: порядок денний у галузі сталого розвитку на період до 2030 року», які прийняла Генеральна Асамблея ООН 2015 року). Та цього року особливу увагу приділили висвітленню проблем біженців та тимчасово переміщених людей. На жаль, проблема таких осіб існує в різних країнах світу. Україна протягом останніх років теж стикнулася з цією ж ситуацією. Програма роботи студентів була інтенсивною. Перед ними стояло завдання вивчити, провести наукове дослідження та оформити проєкти за такими напрямками: висвітлення загальних проблем біженців і тимчасово переміщеного населення в Україні, Канаді та країнах Африки; вивчення проблем біженців із Сирії; проблеми адаптації молоді з числа біженців у новому середовищі; пристосування переміщеного населення до способу харчування в нових умовах: проблеми та способи їх усунення.

Кожного дня студенти-учасники курсу мали практичні заняття та лекції, які допомагали їм краще зрозуміти, які глобальні проблеми існують у світі, впливаючи як на всіх мешканців, так і на переміщених зокрема.

Ганна Сатурська та Юрій Петрашик ознайомили студентів з альтернативними системами охорони здоров’я. Наталія Петренко прочитала студентам лекції на тему «Проблеми перинатального здоров’я тимчасово переміщених осіб у світі та Україні (наприклад, табори для біженців)».

Івон Шелест і Наталія Галіяш зорганізували спільне заняття, присвячене педіатричним (дитячим і підлітковим) проблемам в охороні здоров’я мігрантів, звертаючи увагу й на імунізацію. Були використані інтерактивні методики, що дало змогу студентам активно взяти участь в обговоренні й самостійно порушити низку проблем, пов’язаних з вакцинацією у світі.

Оксана Боярчук провела заняття, під час якого студенти ознайомилися з такою важливою проблемою, як вроджена вада Spina bifida у дітей. Були обговорені питання ролі медичної сестри у виявленні діток з первинними імунодефіцитами та догляді за ними.

Лариса Мартинюк прочитала лекцію на тему «Вплив зміни способу життя на метаболічні показники у людей похилого віку з цукровим діабетом», а також провела семінар з діабету для вивчення практичних аспектів, що стосуються первинної медичної допомоги – ін’єкцій інсуліну.

Уже традиційною стала громадська акція «Дізнайтеся більше про гіпертонію», під час якої студенти вимірювали артеріальний тиск та анкетували тернополян, а також роз’яснювали їм важливість профілактичних заходів із запобігання та своєчасного виявлення артеріальної гіпертензії й роздавали інформаційні буклети.

Одне з практичних занять провели в Тернопільській обласній комунальній клінічній психоневрологічній лікарні. Студенти ознайомилися з особливістю надання психіатричної допомоги та реабілітації цієї групи пацієнтів, а також глибше вивчили особливості посттравматичного стресового розладу, який зараз особливо поширений серед учасників бойових дій та тимчасово переміщених осіб.

Особливе враження на студентів справило відвідання Тернопільського обласного спеціалізованого комунального дитячого будинку «Малятко». Майбутні канадські та українські медсестри підготували для діток іграшки, книжечки, солодощі й фрукти у подарунок.

Не менш важливим завданням курсу стало також ознайомлення канадських студентів і викладачів з Україною, її культурними пам’ятками та звичаями. Для них зорганізували екскурсію до Збаразького замку, анатомічного музею ТНМУ, Тернопільського обласного краєзнавчого музею та етногалереї «Спадок».

Здружитися канадійським та українським студентам допомогли такі цікаві заходи, як майстер-клас з латино-американських танців і спільне приготування вечері з ліпленням вареників. Канадці з Едмонтона добре знають українську кухню, адже там проживає велика українська діаспора. Та власноруч замісити тісто й зліпити вареника більшість з них спробували вперше. Всі старалися, налагодили командну роботу – тож ніхто не залишився голодним!

Завершального дня студентські групи представили результати роботи над своїми проєктами. Продемонстрували відповідальний підхід до підготовки презентацій, а також чудову командну роботу, коли кожен учасник мав рівні можливості проявити себе.

Хочемо висловити вдячність канадським студентам за їх зацікавленість Україною та активну участь у роботі цього курсу. Вдячні українським та іноземним студентам ННІ медсестринства за активну участь і взаємодію з канадськими колегами під час виконання навчальних завдань та в неформальній обстановці. Високо оцінюємо зусилля канадських викладачів Елізабет Бурґес-Пінто і Івон Шелест та викладачів ТНМУ Ганни Сатурської, Юрія Петрашика, Лариси Федонюк, Оксани Боярчук, Лариси Мартинюк, Наталії Галіяш, Наталії Петренко, які наполегливо впроваджували план розробки й проведення спільного українсько-канадського курсу в дію. Вдячність висловлюємо пані Ларисі Гайдук, директорці Українського центру ресурсів і розвитку, яка сприяла втіленню цього проекту. Наша вдячність ректору ТНМУ, професору Михайлові Корді та директорці ННІ медсестринства Світлані Ястремській за величезну ідейну й організаційну підтримку під час проведення цього курсу.

Наталія ГАЛІЯШ,

доцентка кафедри педіатрії №2