Вступна кампанія-2018: особливості, уроки та перспективи

Гаряча пора вступної кампанії завершилася й наш університет підсумовує її результати. Цього року вона вирізнялася деякими особливостями. Новації, звісно, не оминули й медичних вишів. Головне нововведення в тому, що МОН України цього року ввело обмеження на прохідний бал з профільних предметів – біології та хімії, що позначилося на кількості охочих вступити до нашого вишу. Хоча запит абітурієнтів на медичні спеціальності традиційно залишається високим. Усі деталі з’ясовували у відповідального секретаря приймальної комісії Тернопільського державного медичного університету ім. І.Я. Горбачевського, доцента Григорія ЗАГРИЧУКА.

– Григорію Ярославовичу, цього року мінімальна кількість балів зі вступних випробувань, з якими вступника допускають до участі в конкурсі на основі повної загальної середньої освіти для спеціальностей 221 «Стоматологія», 222 «Медицина», 228 «Педіатрія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я», встановлена на рівні не менше, ніж 150 балів з другого та третього конкурсних предметів. Як це вплинуло на хід самої вступної кампанії та головне – на якість «отриманого» першокурсника?

Григорій ЗАГРИЧУК – відповідальний секретар приймальної комісії ТДМУ, доцент

– Якщо порівняти прохідні бали на місця державного замовлення минулого та нинішнього року, то в нашому виші вони, по суті, не змінилися (173,9 та 173,1 відповідно), тобто нашими першокурсниками були і є абітурієнти з високим прохідним балом. Стосовно контрактної форми навчання, ситуація дещо інша: зменшилася загальна кількість поданих заяв, а майже 14% абітурієнтів було відмовлено в прийнятті заяв і включенні їх у рейтинговий список саме через те, що з конкурсних предметів вони не набрали 150 балів ЗНО. Щодо того, чи вийде добрий студент і лікар з абітурієнта з високими балами ЗНО, можна мовити хіба в процесі навчання, особливо, порівнюючи результати з показниками успішності студентів минулих років. Одначе існує інший бік медалі, на який варто зважувати на майбутнє. За нинішніх умов виходить так, що абітурієнт з результатами ЗНО з української мови 120 балів, з біології та хімії – по 150 допускається до участі в конкурсі, а той абітурієнт, який отримав, наприклад, 180 балів з української мови, 190 – з біології, а з хімії – 149, вже ні. Але ж чи можуть відігравати таку доленосну роль 1-2 чи навіть більше балів? До того ж результати ЗНО з хімії чи математики не є істиною в останній інстанції для визначення здатності абітурієнта стати хорошим лікарем. Можливо, варто зменшити «поріг» з третього предмету до 140 чи, може, й 135 балів або ж враховувати загальний конкурсний бал, і якщо він в абітурієнта високий – допускати до участі в конкурсі. Тобто «поріг» має право на існування, але він мусить бути гнучкішим, особливо – для мотивованих абітурієнтів. Бо, як свідчить досвід нинішнього ЗНО, багато випускників втратили один чи два бали з хімії лише через те, що технічно не змогли перенести правильні відповіді зі свого буклета у бланк. Така технічна неточність позбавила їх можливості реалізувати свою мрію про опанування медичної професії. Отож, чи вийде з успішного абітурієнта гарний лікар, однозначно відповісти важко. Бо навіть випускник вишу з дипломом з відзнакою не завжди стає майстром лікарської справи. Адже, наприклад, вивчити техніку виконання апендектомії з підручника набагато легше, ніж власноруч провести операцію, а успішно це може зробити лише певний відсоток лікарів.

– На скільки скоротилися чи збільшилися обсяги набору студентів за держзамовленням цього року?

– Цьогоріч нам збільшили обсяги державного замовлення підготовки лікарів (з 200 до 250 місць), але частина з них залишилася вакантними (4,8%), через те, що особи, які пройшли конкурс, не принесли оригіналів документів. Деякі з цих місць ми заповнили абітурієнтами, яким надано пільги для вступу, і в такий спосіб вийшли на друге місце серед медичних вишів України за виконанням обсягів держзамовлення. Проте сім місць було втрачено. Так само ми на другому місці в Україні за обсягом набору на контрактну форму навчання на спеціальність «медицина», хоча він виявився майже вдвічі меншим, ніж торік. До речі, нинішнього року ми скористалися перевагами автономізації вишу та створили окрему небюджетну конкурсну пропозицію за лікарськими спеціальностями на місця контрактної форми навчання з іншими конкурсними предметами на вибір (хімія або історія України), але також з вимогою не менше 150 балів ЗНО. Вважаю за доцільне залишити право медичним вишам самостійно вирішувати кількість «порогових» балів для участі в конкурсі з третіх конкурсних предметів (на вибір абітурієнта) на місця державного замовлення та на контракт (на випадок, якщо їх не буде знижено взагалі). Плануємо вийти з такою пропозицією під час обговорення нових Умов прийому на наступний рік, які поки що опрацьовує Міністерств освіти та науки України.

– Які результати щодо набору студентів на нову спеціальність в ТДМУ – «парамедик»?

– Цьогорічна вступна кампанія в нашому виші вирізнялася започаткуванням пілотного проекту з набору на освітню програму «Парамедик» (по 25 місць за державним замовленням і на контракт), на які надійшло 214 заяв (для порівняння: на освітню програму «Сестринська справа» – 194 заяви). Прохідний бал для майбутніх парамедиків на місця державного замовлення дорівнював 170,8. Ми заповнили всі місця за розподілом, але, оскільки вступники не донесли оригіналів, вакантними залишилися 8 місць держзамовлення, а на контракт набрали 15 майбутніх парамедиків.

– Географія абітурієнтів з роками розширюється?

– Так. Свої документи до ТДМУ цьогоріч подали мешканці усіх областей України. Це свідчить про авторитет і зростаючу популярність нашого університету.

Серйозно готуватися до вступу у медичний виш школярі розпочинають заздалегідь, адже вони повинні успішно скласти ЗНО та набрати щонайменше 150 балів.

Ми опитали абітурієнтів, що вони знають про ТДМУ. Відповіли, що були добре поінформовані про правила вступу 2018 року, мали достатньо інформації про Тернопільський державний медичний університет та вступну кампанію. Основну інформацію абітурієнти черпали з офіційного сайту ТДМУ, ЗМІ, сторінки у Фейсбуці.

Підсумовуючи відповіді на запитання «Звідки Ви дізналися про ТДМУ?», на першому місці традиційна порада від батьків, рідних, друзів, знайомих, вчителів, на другому – такі інформаційні ресурси, як Інтернет, соціальні мережі, ЗМІ.

Цьогоріч ТДМУ двічі організував для старшокласників Дні відкритих дверей. Їх відвідало 15% опитаних абітурієнтів. Найбільше їм запам’яталася атмосфера, яка панувала під час зустрічей з керівництвом вишу, деканами факультетів, вразили музей анатомії та екскурсія у морфологічний корпус, студентський майстер-клас з надання першої допомоги.

Основним для аналізу відповідей було запитання «Чому обрали саме ТДМУ?». Серед найцікавіших такі відповіді: «багато рідних, друзів тут навчалося/навчається, їх відгуки позитивні», «тут навчалися мої батьки», «тут високий рівень навчання, є можливість себе реалізувати», «це хороший університет з потужною базою, престижний, один з найкращих в Україні», «ТДМУ веде активну співпрацю з іноземними університетами, є можливість навчання за кордоном», «я завжди планував тут вчитися», «дуже подобається місто Тернопіль».

Відповіді на запитання «Що впливає на вибір ВНЗ?» дають можливість керівництву вишу визначитися щодо того, які вектори розвитку обирати, щоб підтримувати позитивний імідж надалі, набувати більшої престижності у суспільстві, бути обраним випускниками у майбутньому.

– Де знайти успішного абітурієнта?

– Варто зауважити, що вступна кампанія розпочинається ще заздалегідь, навіть за кілька років. Щоб знайти свого абітурієнта, проводимо профорієнтаційну роботу в школах. Цього року розгорнули широке інформування в засобах масової інформації. До слова, в Україні вже апробовано тести загальних здібностей для випускників шкіл, які допомагають визначити рівень розуміння ними тексту, здатність до абстрактного, логічного та математичного мислення. Але вони чомусь припадають пилом, тому й доводиться орієнтуватися на 150 балів з хімії, які за бажання можна здобути, «визубривши» матеріал. У наш час нагромадити знання – не проблема, головне (а особливо в лікарській професії) вміти їх використати. Взагалі ж процес підготовки абітурієнта починається зі старших класів школи. Тому наш університет налагодив співпрацю з Тернопільським медичним ліцеєм, де факультативні заняття спрямовані на медичні предмети – анатомію, фізіологію, латину тощо. Ось уже кілька років поспіль ліцеїсти знайомляться з навчальним процесом в університеті, аби зрозуміти, куди вони потраплять після вступу. До того ж наші викладачі проводять з ними заняття. Це хороший метод профорієнтації, тому в наших правилах прийому передбачено, що за однакової кількості набраних балів перевагу буде надано саме випускникам ліцею.

Лариса ЛУКАЩУК