Володимир Богайчук: «Створення госпітальних округів – шлях до надання якісних медичних послуг»

Тема госпітальних округів стала предметом активного обговорення не лише в колі медичної спільноти, але й серед пересічних громадян. Поділити область, як мовиться, «на папері» – одна справа, а в реальному житті все може скластися цілком по-іншому. Тим більше – в ситуації, коли наша медицина вже роками перебуває в перманентному реформуванні. Про перші кроки та прогнози майбутньої життєдіяльності госпітальних округів у нашому краї розповів начальник управління охорони здоров’я Тернопільської облдержадміністрації Володимир Богайчук.

– Ще два роки тому згідно з проектом, який розробила Тернопільська ОДА, в краї планували створити лише три госпітальні округи. Але відповідно до критеріїв, визначених нормативною базою (щільність та кількість населення, радіус території обслуговування мешканців, стан транспортних зв’язків, якість доріг для забезпечення доправлення пацієнтів службою екстреної меддопомоги, матеріально-технічна база лікувально-профілактичних закладів вторинного рівня та штатні розписи медпрацівників), управління охорони здоров’я облдержадміністрації ухвалило рішення створити п’ять госпітальних округів. Утім, згодом МОЗ України та Міністерство регіонального розвитку внесли деякі корективи та за Постановою Кабінету Міністрів Тернопільщину поділили на чотири госпітальних округи: Кременецький, Чортківський, Бережанський та Тернопільський. Відповідно до вимог, кожен з округів обслуговуватиме від 300 до 500 тисяч осіб. Скажімо, до Тернопільського округу входить місто Тернопіль з кількістю населення майже 218 тисяч, Тернопільський, Підволочиський, частину Теребовлянського, Збаразького районів. Загалом – 438 тисяч осіб.

Багато відбулося з того часу дискусій та обговорень серед громадськості, медиків щодо внесення того чи іншого медичного закладу до складу округу. Тому управління охорони здоров’я ОДА розробило своєрідний документ – дорожню карту діяльності медичних закладів області в рамках функціонування госпітального округу з урахуванням тих вимог, які ставить МОЗ України, та можливостей лікувальної установи щодо надання якісної меддопомоги. У кожному окрузі передбачено одну спеціалізовану лікарню другого рівня з діагностичною апаратурою та стаціонаром, заклад відновного лікування, хоспіс. Багато різних заяв з політичним забарвленням прозвучало у контексті цих інновацій, зокрема, вимоги створити Борщівський, Бучацький госпітальний округ, чи не всі райони виступили із заявами створити саме на їхній території госпітальні округи. Але ми намагалися пояснити людям, що є певні вимоги, основні критерії, законодавча база, якими й керувалися. Подальша ж доля новостворених госпітальних округів буде залежати від багатьох чинників. Скажімо, якщо лікарня інтенсивного лікування другого рівня буде забезпечена висококваліфікованими спеціалістами, там створять належні матеріально-технічні умови, наповнять її сучасними медичними технологіями та обладнанням, то вона матиме високі шанси залишитися у цьому статусі. Дорожня карта, яку ми створили, ґрунтується на статистичних даних діяльності медичних закладів за останніх п’ять років. Але, на мій погляд, коли гроші підуть за пацієнтом, то право вибору медзакладу стане за ним, тобто людина не буде територіально прив’язана до медичного закладу. І не факт, що та лікарня, якій ми надали статус окружної, його втримає. Якщо з’явиться потужніша медустанова, з привабливішими умовами для пацієнта, то цілком реально створити на цій базі новий госпітальний округ, адже чинне законодавство нам це дозволяє, постанова КМУ дає можливість змінювати кількість округів.

Наразі ж у краї тривають процеси обговорення. Особливо активними в цьому питанні є депутати обласної ради, народні депутати України, громадські організації, які, до слова, виступають за те, щоб збільшити кількість госпітальних округів. І якщо, скажімо, завтра депутати обласної ради приймуть рішення, що регіону не потрібно чотири, а лише два госпітальні округи або ж, навпаки, – більше й вони доведуть цю потребу в Міністерстві охорони здоров’я та Міністерстві регіонального розвитку, то цей варіант цілком реальний і КМУ може внести зміни до цієї Постанови. Нині ж маємо чотири вже створені госпітальні округи, керівництво медичної галузі краю формує кадровий потенціал, подали в МОЗ України потреби в обладнанні. Передбачається, що на кожен з округів наступного року буде виділено 50 мільйонів гривень. Узагалі ж питання розподілу коштів вирішуватиме госпітальна рада, до складу якої мають входити 35 осіб-представників з кожної громади. У кожному госпітальному окрузі нашої області вже створені такі громадські організації. Відбулися засідання, на яких обрали голову та президію ради. Госпітальні ради мають займатися плануванням розвитку та діяльності госпітального округу.

Усі питання щодо діяльності госпітального округу вирішуватимуться шляхом голосування. Рішення ухвалюватимуть більшістю голосів. Ще триває процес формування територіальних громад і ми ще рік тому, керуючись нормативами МОЗ, прийняли рішення щодо меж госпітального округу. В перспективі, коли вже стовідсотково будуть на Тернопільщині виділені межі громади, зміняться й межі госпітальних округів, і це буде відображено у постанові Кабміну. Тоді громади матимуть можливість самостійно приймати рішення, до якого округу їм доєднатися, тобто право вибору буде за ними. В процесі формування госпітальних округів одним з головних для нас було завдання, поставлене головою Тернопільської ОДА, мінімізувати закриття медичних закладів. Візьмемо, до прикладу, Кременецький госпітальний округ, на території якого розташована Залозецька районна лікарня Зборівського району. Ми завбачливо внесли її до цього госпітального округу, хоча, зрозуміло, що мешканцям Залізців зручніше діставатися до Тернополя. Подібна ситуація в селищі Козлів, дільничну лікарню в якому ми віднесли до Бережанського госпітального округу, хоча пацієнтів з Козлова також зручніше скеровувати до Тернополя. Звісно, це викликало неабиякий спротив громади та численні протести мешканців цих насалених пунктів. Аналізуючи рівень надання меддопомоги у медичних закладах Залізців і Козлова, ми дійшли висновку: якщо вони потраплять до Тернопільського госпітального округу, то їм не витримати конкуренції надання медичних послуг з міськими медичними установами. І тому запропонували в Козлові створити заклад паліативної допомоги зі стовідсотковим державним фінансуванням, аби у такий спосіб він міг уникнути конкуренції медичних послуг. Нереально стати багатопрофільною лікарнею інтенсивного лікування й Зборівській центральній районній лікарні, але якщо вона увійде до Бережанського госпітального округу, то цілком можливо зберегти цей медичний заклад, хоча й в іншому статусі. Вважаю, що люди мають право висловлювати власну думку, відстоювати своє бачення цієї ситуації. Деякі об’єднані громади не погоджуються з тим розподілом, який ми запропонували і не подають своїх кандидатів до госпітальних рад. Приміром, Бучацький район протестує та має бажання створити свій госпітальний округ. Щодо повноцінного функціонування окружних лікарень, то про це мовити ще зарано – єдиний медзаклад, який найбільш підготовлений, це друга міська лікарня м. Тернополя, яку й справді можна вважати лікарнею інтенсивного лікування другого рівня. Всі інші поки що не забезпечені відповідним обладнанням, потребують висококваліфікованих спеціалістів. Над цим зараз працюємо, адже, щоб підготувати кваліфікованого фахівця потрібен не один рік. Нині ж у нас склалася ситуація, коли Тернопільська університетська лікарня виконує роль окружної. З усієї області туди доправляють пацієнтів з розмаїтою патологією, тоді, коли її фахівці мали б займатися складними випадками, розвивати трансплантологію, кардіохірургію, пластичну хірургію, нейрохірургію. Тому цей потік непрофільних хворих зараз скеровуємо на інші рівні надання меддопомоги. Ніхто не сперечатиметься, що хворий з гастритом має лікуватися у закладі вторинного рівня або у свого сімейного лікаря. Нині в області є багато закладів загального профілю, проте не вистачає медичних установ реабілітаційного спрямування, паліативної допомоги. Зі створенням госпітальних округів система надання спеціалізованої допомоги буде унормована.

Лариса ЛУКАЩУК

Поділитись:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page