Володимир Богайчук: «Реформи в медичній галузі неможливі без змін в управлінні закладами охорони здоров’я»

На медичному просторі нашого краю триває процес становлення та розвитку госпітальних округів. З часу їх створення минуло більше року, отож поцікавилися в начальника управління охорони здоров’я Тернопільської ОДА Володимира Богайчука станом справ, а також перспективами щодо створення багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування.

– Володимире Григоровичу, відомо, що згідно з постановою Кабінету Міністрів Тернопільщина поділена на чотири госпітальних округи: Кременецький, Чортківський, Бережанський та Тернопільський. Відповідно до вимог, кожен з округів обслуговуватиме від 300 до 500 тисяч осіб. Що вдалося зробити з часу їх створення?

– Звісно, за цей період відбулося чимало дискусій, прозвучало заяв, навіть й у політичному контексті, по суті, всі райони виступали з пропозиціями створити саме на їх території госпітальні округи. Ми намагалися пояснити людям, що є певні вимоги, основні критерії, законодавча база, якими й керувалися. За півтора року з часу цих інновацій одним з перших пунктів, який нам вдалося зреалізувати, – це реорганізувати чи не всі центральні районні лікарні, надавши їм статусу комунального некомерційного підприємства. Змінивши форму власності, вони в перспективі зможуть укласти угоди з Національною службою здоров’я України. Цей крок був для нас дуже суттєвим, бо 2019 рік розпочнемо не з реформи самої структури, а вже з новим закладом. Ще одне важливе досягнення на медичних теренах Тернопільщини за участі команди управління охорони здоров’я – американський проект «USAID Реформа ВІЛ-послуг у дії», «Deloitte», який надав технічну підтримку у розробці багаторічного плану розвитку Чортківського госпітального округу. Цей округ було вибрано пілотним за результатами конкурсних заявок ще в листопаді 2017 року для апробації методології з визначення багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування, розробленої в рамках проекту. У майбутньому після апробації методології керівники проекту планують поширити цей досвід серед усіх регіонів України. Ми ж отримали можливість супроводу діяльності медичного округу за багатьма напрямками. Для нас це доволі суттєва допомога та підтримка, адже вперше прокладаємо цей шлях і самостійно провести таку потужну роботу нелегко. Проект здійснювався за фінансової підтримки USAID, в Чортківському районі працювала також потужна експертна команда МОЗ України, місцеві експерти, які займалися збиранням даних. Загалом фахівці проекту провели моніторинг діяльності інфраструктури всіх медичних закладів Чортківського району з урахуванням перспектив, напрямків роботи всіх лікувальних установ, які функціонують у Чортківському госпітальному окрузі. За цим зразком буде формуватися діяльність інших госпітальних округів в нашому регіоні. Примітно те, що ці округи, по суті, вже матимуть готовий приклад стратегічного формування та планування діяльності округу, адже тут є багато юридичних, правових, економічних аспектів. Об’єктивні ж результати дозволять приймати виважені рішення. Тішить й той факт, що аналіз, який провела незалежна іноземна компанія, мав багато співзвучних аспектів з тими напрямками реформування, які ми вже розпочали проводити, що засвідчило правильність наших рішень. Щоправда, не так легко було нам довести необхідність цих реформ. Коли ж незалежна компанія представила результати аналізу та візуалізувала дані щодо діяльності та перспектив розвитку кожного медичного закладу Чортківського району зі статистичними показниками, цифрами, фактичним матеріалом, то навіть радикально налаштовані особи повірили в необхідність реформ і потребу у переформатуванні деяких закладів. Вони побачили реальну картину діяльності та затребуваності кожної медичної установи. Експерти проекту «розставили» медустанови за принципом пріоритетності – хтось утримує планку лідера, комусь потрібно дещо доопрацювати, а у когось взагалі нерадісні перспективи й, можливо, доведеться закрити неспроможний медзаклад.

– З 2019 року МОЗ України планує старт другого етапу медичної реформи – реформування медичної допомоги вторинного рівня.

– Саме так. Тому актуалізується питання створення умов для підготовки закладів охорони здоров’я, які надають вторинну спеціалізовану медичну допомогу, до функціонування в умовах управлінської та фінансової автономії та надання медичної допомоги за угодами про медичне обслуговування мешканців. Відтак у квітні цього року в Тернополі за участі команди проекту «USAID Реформа ВІЛ-послуг у дії», «Deloitte» ми зорганізували регіональну зустріч щодо планування у створенні багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування в межах госпітального округу. На заході представили методологію вибору лікарень для заснування на їх базі багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування на прикладі Чортківського госпітального округу. Запросили на цю зустріч представників органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади з усієї області, керівників закладів охорони здоров’я, які надають вторинну медичну допомогу краянам, керівництво госпітальних рад. Присутні були також представники МОЗ України. Команда проекту «USAID Реформа ВІЛ-послуг у дії», «Deloitte» презентувала аудиторії підходи з вибору лікарень для створення на їх базі багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування, зокрема, у Чортківському госпітальному окрузі. Під час кількагодинної зустрічі була проаналізована та представлена модель багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування з урахуванням багатьох чинників – демографічної тенденції, захворюваності населення та ресурсного забезпечення системи охорони здоров’я, кадрового потенціалу. Також фахівці проекту продемонстрували експрес-оцінку закладів охорони здоров’я щодо їх спроможності виконувати функції лікарні інтенсивного лікування в межах госпітального округу, стратегічного позиціонування закладу, проаналізували операційну ефективність, невідкладність медичної допомоги, дали оцінку доступності закладу охорони здоров’я та інше. В процесі цього аналізу були оприлюднені й конкретні випадки, скажімо, коли в окрузі є лікарні, насичені апаратурою, вона простоює, а кошти витрачають фактично на вітер, продемонстровані ситуації неспроможності закладів виконувати свої функції. І доволі логічно постало питання, як бути цим установам, коли завтра підуть конкретні кошти за пацієнтом. Фахівці проекту також розповіли й про юридичні аспекти функціонування лікарень у межах госпітальних округів і дали рекомендації відповідно до результатів юридичного аналізу Чортківського госпітального округу. І насамкінець, що для нас дуже важливо, ми отримали моделі оптимальних варіантів вибору закладів для створення багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування.

– Чи визначилися вже з лікарнями інтенсивного лікування?

– Вони базуватимуться в районних центрах на базі Кременецької, Чортківської, Бережанської райлікарень та Тернопільської лікарні № 2. Щодо повноцінного функціонування багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування, то про це мовити ще завчасу – єдиний медзаклад, який найбільш підготовлений, це друга міська лікарня м. Тернополя, яку й справді можна вважати лікарнею інтенсивного лікування другого рівня. Всі інші наразі не забезпечені відповідним обладнанням, потребують висококваліфікованих спеціалістів. Ми вже внесли до планів, які затвердив голова обласної державної адміністрації, щодо закупівлі медичного обладнання для цих медичних закладів, але на початку 2019 року. Цьогоріч завершили реформування первинної ланки, а наступного року розпочнемо з реформ на вторинному рівні.

– Чи сформовано госпітальні ради? Що вони встигли зробити за цей відрізок часу?

– У кожному госпітальному окрузі нашого регіону вже створені й діють госпітальні ради. Нещодавно, як мені відомо, в Кременці та Чорткові відбулися засідання цих організацій, де обговорили пріоритетні напрямки розвитку певних лікувальних закладів. Нині постають питання придбання медичної апаратури, інші проблемні завдання, але доки ці організації мають функції дорадчого органа, розв’язуємо всі проблеми спільно. В перспективі вони будуть самостійно приймати рішення, визначати пріоритети розвитку госпітальних округів.

– Чи є план розвитку госпітального округу? Як виконуєте заплановане?

– Так. Управління охорони здоров’я Тернопільської облдержадміністрації розробило своєрідний документ – дорожню карту діяльності медичних закладів області в рамках функціонування госпітального округу з урахуванням тих вимог, які ставить МОЗ України та можливостей лікувальної установи щодо надання якісної меддопомоги. Стосовно цієї стратегії запланували цього року надати районним лікарням новий статус й виконали. Щоправда, тривав цей процес майже півроку, бо питання юридичного внормування зайняло багато часу. Ті завдання, які перед нами поставило МОЗ України, зреалізували, практично всі районні лікарні до завершення року працюватимуть за новою схемою господарювання. Крім того, зараз проводимо навчання фахівців з опанування методикою розрахунку вартості медичної послуги, яка буде запроваджена вже на початку наступного року. Підготовчого процесу потребує й комп’ютеризація медичних закладів, проведення Інтернету. Хочу зауважити, що план розвитку госпітальних округів – багаторічний, тому ми поетапно зреалізовуємо намічене. Вивчаємо фактичний попит і пропозиції медичних послуг, а це дозволить у майбутньому підвищити ефективність, доступність та якість надання медичної допомоги мешканцям округів.

Лариса ЛУКАЩУК